Saturday, August 16, 2014

TIPS MENYEDIAKAN BEKALAN SUSU UNTUK PENGASUH

Khas untuk ibu-ibu bekerja di luar sana.

Tentu ramai kan ibu-ibu di luar sana yang menghantar si kecil ke rumah pengasuh kerana bekerja?

Dan berapa ramai antara kita yang selalu risaukan bekalan susu yang dihantar tak mencukupi?



Tahu tak?

Kajian menunjukkan bayi yang disusukan secara eksklusif secara puratanya minum susu, 25 oz (750ml) sehari ketika dia berusia antara satu bulan hingga enam bulan. Namun, amaun susu yang diminum setiap bayi adalah berbeza antara satu sama lain. Oleh yang demikian, purata bayi menyusu adalah 19 hingga 30 oz (570 hingga 900ml) sehari.

Berdasarkan maklumat tersebut, anda dapat menggunakannya untuk menganggarkan purata susu yang bayi perlukan setiap hari. Anggarkan kekerapan bayi menyusu dalam sehari kemudian bahagikan dengan 25 oz. Jumlahnya memberi angka ballpark bagi amaun susu ibu perahan yang bayi perlukan bagi setiap sesi penyusuan. 

Sebagai contoh, jika bayi biasanya menyusu sekitar lapan kali sehari, anda boleh mengagak yang bayi mungkin memerlukan sekitar 3 oz bagi setiap sesi penyusuan apabila tidak bersamanya (25/8 = 3.1).

Anda juga boleh mengira berdasarkan kiraan berat bayi dalam kilogram didarabkan dengan 2.5 sama dengan amaun dalam ounces bagi jangka masa 24 jam. Jadi, anda berupaya menganggarkan jumlah susu yang diperlukan dalam tempoh 24 jam dan kemudian mengira berdasarkan kekerapan penyusuan. 

Contohnya dengan berat 9 kilogram, bayi memerlukan kira-kira 9 x 2.5 = 22.5 ounces per 24 jam. Jadi, jika dia memerlukan 10 kali penyusuan setiap hari, maka bayi anda memerlukan 22.5 ounces setiap har dibahagikan dengan 10 kali penyusuan menjadikannya 2.25 ounces bagi setiap satu kali penyusuan.

Berdasarkan maklumat di atas, anda boleh membuat anggaran jumlah susu yang diperlukan berdasarkan berat bayi anda.

Mudah bukan?

Sumber : Pa&Ma

Nak tahu tentang Set Penyusuan Shaklee?



Whatsapp / Call / SMS: 
Ayuaz ~ 0126879546 
Zaufee ~ 0177169026 

Email : ayuaz.ixora@gmail.com 

Your Shaklee Independent Distributor (SID 889093) 

 *Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh @ mencegah sebarang jenis penyakit

No comments:

Post a Comment

COMMENTS

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...